Techniek Nordic Walking

  1. De basis- ofwel de gezondheidstechniek
  2. De fitnesstechniek

Algemeen De instructeur Martin Riem Vis is opgeleid volgens de normen van de INWA (International Nordic Walking Association). Belangrijk voor u is, dat u van een erkend, geregistreerd instructeur les krijgt en dat er in kleine groepjes ( 6-8 personen) lesgegeven wordt. Uw instructeur houdt hierdoor overzicht, zodat hij zijn cursisten individueel kan corrigeren in de techniek.

Nordic Walking heeft heel veel effecten op het lichaam zoals o.a. een hogere hartslag, meer calorieverbranding, verbetering van houding en ontlasting van lage rug en beengewrichten. Zonder het uitvoeren van een juiste techniek zult u echter niet profiteren van de effecten die Nordic Walking op het lichaam heeft. 

Basistechniek:

Drie lessen van 1 uur.

Aspecten:

- goede wandeltechniek: armzwaai en afwikkeling voeten ( zonder poles)

-slepen met de poles:  armen lang houden. Dit betekent ontspanning van de schouders.

- Voorzwaai en achterzwaai oefenen ( met poles)

-Afzet oefenen: druk in de strap met duimmuis. De handen blijven open.

- Poleplaatsing; na afzet pole snel naar voren zwaaien.

- handtechniek aanleren.

Fitnestechniek:

Op aanvraag. Twee lessen van 1 uur.

Met name in de fitnesstechniek van Nordic Walking liggen nog veel uitdagingen in het verbeteren van de techniek met als doel het vergroten van het uithoudingsvermogen, verbeteren van co√∂rdinatie, kracht en snelheid. In de fitnestechniek kan een hartslagfrequentie van 130-140 slagen per minuut gehaald worden. Daarom is Nordic Walking ook geschikt voor jongeren.

Aspecten:

- Vergroten van de snelheid door middel van:

- Het lichaamszwaartepunt naar voren verplaatsen.

- Het komen in een grotere paslengte.

- Afzet vergroten door achterzwaai te verlengen.

- Rotatie bovenlichaam aanleren om de grote zwaaibeweging van de armen te ondersteunen.

Achterzwaai met open hand en druk in de strap.