Techniek Nordic Walking

  1. De basis- ofwel de gezondheidstechniek
  2. De fitnesstechniek.

Zonder het uitvoeren van een juiste techniek zult u veel minder profiteren van de effecten die Nordic Walking op het lichaam heeft. 

Basistechniek:

Drie lessen van 1 uur.

Aspecten:

- goede wandeltechniek: armzwaai en afwikkeling voeten ( zonder poles)

-slepen met de poles:  armen lang houden. Dit betekent ontspanning van de schouders.

- Voorzwaai en achterzwaai oefenen ( met poles)

-Afzet oefenen: druk in de strap met duimmuis. De handen blijven open.

- Poleplaatsing; na afzet pole snel naar voren zwaaien.

- handtechniek aanleren.

Fitnestechniek:

Op aanvraag. Twee lessen van 1 uur.

Met name in de fitnesstechniek van Nordic Walking liggen nog veel uitdagingen in het verbeteren van de techniek met als doel het vergroten van het uithoudingsvermogen, verbeteren van co√∂rdinatie, kracht en snelheid. In de fitnestechniek kan een hartslagfrequentie van 130-140 slagen per minuut gehaald worden. Daarom is Nordic Walking ook geschikt voor jongeren.

Aspecten:

- Vergroten van de snelheid door middel van:

- Het lichaamszwaartepunt naar voren verplaatsen.

- Het komen in een grotere paslengte.

- Afzet vergroten door achterzwaai te verlengen.

- Rotatie bovenlichaam aanleren om de grote zwaaibeweging van de armen te ondersteunen.

Achterzwaai met open hand en druk in de strap.