Wat is Nordic Walking?

Het ontstaan.

Nordic Walking is in 1997 ontstaan doordat Finse langlaufers ook in de zomer hun sport wilde beoefenen. Ze gebruikten hun langlaufstokken tijdens hardlopen, springvormen en andere trainingsvormen om coordinatie en spierkracht van het bovenlichaam te ontwikkelen.

Wat is Nordic Walking?

Nordic Walking is een “total body workout” dat geschikt is voor iedereen. Het is wandelen met twee speciaal ontwikkelde wandelstokken, hierna te noemen “poles”. Deze poles gebruik je om behalve je benen nog eens extra met je armen af te zetten. Hierdoor wordt de paslengte groter en maak je meer snelheid.


Gewoon wandelen is met vrije armbewegingen, Nordic walking is op dezelfde manier maar dan gebruik makend van poles. De Elmakes poles zijn erg licht en met comfortabele bandjes aan de pols verbonden, waardoor ze ook losgelaten kunnen worden. Dit komt terug in de techniek en is belangrijk om niet de hele tijd in de pole te hoeven knijpen, waardoor teveel spanning in de hand, arm en nek ontstaat. Nordic Walking kun je overal beoefenen: vanuit je voordeur tot een crosscountry wandeling dwars door het bos. Nordic Walking kun je niet jezelf aanleren!

Wat zijn de effecten?

  • Bij Nordic Walking zijn 90% van al de spieren actief.
  • Het caloriegebruik per uur is 400. Bij Sportief Wandelen (wandelmarstempo) is dit 280. Uitstekend om af te vallen.
  • De hartslag ligt per minuut 10 tot 15 slagen hoger dan bij gewoon wandelen, waardoor een snellere conditie verbetering ontstaat.
  • Ondanks de grotere effecten op het lichaam is echter de ervaren intensiteit niet groter. Dit komt omdat de belasting meer over heel het lichaam verdeeld wordt.
  • Het ontlast lage rug, heupen en knieen en vermindert spanning in nek-schouder gebied.
  • Meer balans en stabiliteit  van het lichaam. Het verbetert de loophouding, ook als je na een tijdje zonder poles gaat lopen.
  • Ontspanning door bewegen in de natuur.


Nordic Walking in natuur