​Hoe ziet Nordic Walking eruit?


Nordic Walking is een “total body workout” dat geschikt is voor iedereen. Het is wandelen met twee speciaal ontwikkelde wandelstokken, hierna te noemen “poles”. Deze poles gebruik je om behalve je benen nog eens extra met je armen af te zetten. Hierdoor wordt de paslengte groter. 

Gewoon wandelen is met vrije armbewegingen, Nordic walking is op dezelfde manier maar dan gebruik makend van poles. De Exelpoles zijn erg licht en met comfortabele bandjes aan de pols verbonden, waardoor ze ook losgelaten kunnen worden. Dit komt terug in de techniek en is belangrijk om niet de hele tijd in de pole te hoeven knijpen, waardoor teveel spanning in de hand, arm en nek ontstaat. Nordic Walking kun je overal beoefenen: vanuit je voordeur tot een crosscountry wandeling dwars door het bos. Nordic Walking kun je niet jezelf aanleren!

Wat zijn de effecten?

  • Bij Nordic Walking zijn 80% van al de spieren actief;
  • Het caloriegebruik per uur is 400. Bij Sportief Wandelen (wandelmarstempo) is dit 280;
  • De hartslag ligt per minuut 10 tot 15 slagen hoger dan bij gewoon wandelen, waardoor de belasting op het hart-longsysteem toeneemt;
  • Ondanks de grotere effecten op het lichaam is de ervaren intensiteit echter niet groter. Dit komt omdat de belasting meer over heel het lichaam verdeeld wordt. De rug- , schouder- en armspieren worden intensiever gebruikt.

Nordic walking werkt uitstekend bij veel gezondheidsklachten

  • Doordat er veel beweging is van het bovenlichaam helpt het goed bij vastzittende spieren en gewrichten van de nek- en borstwervelkolom. Whiplashklachten en RSI verminderen met Nordic Walking;
  • Mensen met een slechte houding zijn zeer gebaat met deze manier van bewegen doordat het de spieren van de borstwervelkolom versterkt. Er is constant een strekking van dit gedeelte van het lichaam;
  • Doordat de belasting van de benen overgenomen wordt door het bovenlichaam is het zeer geschikt bij klachten van heup-, knie- en enkelgewrichten.
  • Bij overgewicht doet Nordic Walking de belasting op lage rug, heupen, knieen en enkelgewrichten verminderen;
  • Artrose van deze gewrichten waarbij de loopafstand verminderd is, is positief te beïnvloeden;
  • Ook na operaties van deze gewrichten kan Nordic Walking als een onderdeel van het revalidatieproces of als mogelijke sportbeoefening ingezet worden. Vergroting van beweeglijkheid, spierkracht, evenwicht, coördinatie en uithoudingsvermogen zijn de effecten;
  • Evenwichtsproblemen zijn beter op te vangen door het gebruik van de wandelpoles;
  • Bij dyslexie om de samenwerking van de linker en rechterhersenhelft beter te laten funktioneren.
  • Ook andere neurologische stoornissen waarbij de coördinatie verminderd is helpt Nordic Walking. Te denken valt na een niet te groot herseninfarct en de ziekte van Parkinson;
  • Bij bekkeninstabiliteit tijdens of na een zwangerschap wordt door gebruik-making van de poles meer evenwicht aan het lichaam gegeven, waardoor dit een uitstekend vorm van bewegen is om spieren weer sterker te maken en de loopafstand te vergroten;

Als fysiotherapeut zijnde ben ik er van overtuigd dat dit nog maar een aantal voorbeelden zijn van het grotere arsenaal behandelingsmogelijkheden door middel van Nordic Walking. Ik ga ze de komende tijd allemaal ontdekken. 

Techniek

  1. De basis- ofwel de gezondheidstechniek
  2. De fitnesstechniek
  3. Sporttechniek.

Algemeen De wandelbegeleiders zijn opgeleid volgens de normen van de INWA (International Nordic Walking Association). We werken volgens het z.g. “tien stappen plan” (zie hier na genoemde “techniekcursus”) en kunt u vinden op de website www.nordicwalking.nl  Belangrijk voor u is, dat u van een erkend, geregistreerd instructeur les krijgt en dat er in kleine groepjes lesgegeven wordt. Uw instructeur houdt hierdoor overzicht, zodat hij zijn cursisten individueel kan corrigeren in de techniek.

Er wordt nog steeds te gemakkelijk over de techniek gedacht. Je ziet nog te veel mensen die geen technieklessen hebben gevolgd en gewoon met de poles de straat opgaan. Men moet zich realiseren dat de kans op blessures en verkrampingen in spieren dan veel groter is.  Nordic Walking heeft heel veel effecten op het lichaam zoals o.a. een hogere hartslag, meer calorieverbranding, verbetering van houding en ontlasting van lage rug en beengewrichten. Zonder het uitvoeren van een juiste techniek zult u echter niet profiteren van de effecten die Nordic Walking op het lichaam heeft.  Het is dus belangrijk om de sport goed aan te leren en de techniek te blijven oefenen en verbeteren voor een optimaal effect. 

Techniekcursus Er wordt een tien stappenplan gevolgd waarin de basis- en fitnesstechniek wordt aangeleerd. Pro Motion geeft een cursus van 6 lessen van 5 kwartier met een frequentie van 1x per week.  We beginnen met het aanleren van een goede wandeltechniek. De voetafzet en het goed leren zwaaien van de armen is van essentieel belang. Vervolgens komen zaken aan de orde als slepen van de pole, plaatsen van de pole, het geven van een goede druk in de strap (polsband), het leren plaatsen met open handen en vervolgens het toepassen van de handtechniek. Essentieel is het maken van een goede achterzwaai.  Het vergroten van de snelheid vindt plaats door het lichaamszwaartepunt naar voren te verplaatsen, een grotere pas te nemen en meer achterzwaai (meer afzet) te gebruiken in combinatie met rotatie van het bovenlichaam.  Nogmaals: deze technieken zijn zonder goede begeleiding niet aan te leren. 

In onze (wekelijkse) conditietrainingen wordt, naast het feit dat uit ervaring blijkt dat men het wekelijks “samen Nordic Walken” prettig vindt, met regelmaat aandacht besteed aan de techniek van Nordic Walking. Uit ervaring blijkt, dat de behoefte de techniek te blijven oefenen en te ontwikkelen groot is. Vergelijk het met het volgen van tennis- of golflessen.  Bij Nordic Walking kunt u door het volgen van onze conditietrainingen uw vaardigheid onderhouden en verbeteren, hetgeen uw algehele conditie ten goede komt (zie hoofdstuk “Conditietrainingen”).  Met name in de fitnesstechniek van Nordic Walking liggen nog veel uitdagingen in het verbeteren van de techniek met als doel het vergroten van het uithoudingsvermogen, verbeteren van coördinatie, kracht en snelheid.  Hopelijk is het imago dat Nordic Walking een sport voor “oudere mensen” is, nu voorgoed uit de wereld geholpen.